måndag 17 november 2008

What grinds my gears

Så himla fånigt!

För några veckor beställde jag under samma dag tyg från två olika företag, det ena i norra Tyskland och det andra i England. Frakten från Tyskland kostade 83 kr och frakten från England 84 kr. Båda ordnarna postades under samma vecka. Efterföljande vecka anlände paketet från England. Allt som krävdes var att jag gick till närmaste Hemköp och hämtade ut det. Lätt som en plätt.

Det andra paketet har fortfarande inte kommit fram. DHL - som påstår sig erbjuda snabb och säker leverans - är de som har fått i uppdrag att forsla paketet från norra Tyskland till Malmö, en sträcka som uppenbarligen gör att det dröjer minst ett par veckor av krångel innan det hamnar hos kunden. I motsats till ett ekonomibrev som behandlas av hederliga gamla Posten.

Uppenbarligen ringde DHL-budet på i tisdags men ingen öppnade. Vad konstigt! För vilken vanlig privatperson är inte hemma en tisdag klockan 13.40 liksom? Inte förrän i fredags eftermiddag fick jag ett brev där det stod att budet inte hade kunnat överlämna leveransen. Ett snabbt litet telefonsamtal hade gjort att de inte behövt köra ut i onödan! Men nej, serru. För det där med att ringa innan leverans är nämligen en "tilläggstjänst som måste bokas". Dah! Något av det fånigaste jag hört.

Inga kommentarer: